|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

تشریح آخرین وضعیت آبگیری سد تاج امیر

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان از آخرین وضعیت آبگیری سد تاج امیر دلفان خبر داد

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای لرستان، داریوش حسن نژاد اظهار داشت: برنامه آبگیری در سد های خاکی فرایندی حساس و چند مرحله ای بوده و این مهم در قالب استانداردها و همراه با رعایت ضوابط فنی دقیق اجرا می شود .

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان افزود: در برنامه مدون و مصوب آبگیری سد تاج امیر که به تایید شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران نیز رسیده است، آبگیری کامل سد منوط به تکمیل بخشی از کارهای باقیمانده می باشد و بر رعایت معیارهای فنی این مرحله مهم از اجرای سد تاکید شده است و مجوز انجام مراحلی از کار متناسب با آماده شدن شرایط  صادر گردیده است.

داریوش حسن نژاد تصریح کرد: به استناد برنامه مذکوراقداماتی مانند استقراردریچه انسداد مجرای انحراف و بتن ریزی های پلاک انسداد در مرحله اول انجام می گیرد و در مراحل بعدی تراز افزایی مخزن متناسب با میزان و شدت بارش ها وبا رعایت سرعت مجاز تراز افزایی سطح آب مخزن انجام خواهد شد. خوشبختانه مطابق با برنامه و پیش بینی های انجام شده بخش اول و مهمترین بخش از نظر فنی سد که همان مرحله انسداد و شروع مرحله آبگیری است با حضور ریاست محترم سازمان برنامه و بودجه کشور و همراهی جمع ارجمندی از مسئولین محترم استان و جمع کثیری از مردم فهیم و ذینفعان منطقه در دهه مبارک فجر به انجام رسیده است و دریچه نخست ( پایین ترین دریچه)با موفقیت کامل در محل خود تعبیه شده است و اقدامات متعاقب آن شامل بتن ریزی های انسداد مجرای انحراف نیز طبق برنامه آبگیری کامل شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: تراز افزایی مخزن امری تدریجی و تخصصی است و برنامه آن به میزان و شدت بارشهایی که در سال آبگیری پیش بینی و محقق می گردد وابسته میباشد. شرایط ترسالی یا خشکسالی سال شروع آبگیری در برنامه آبگیری هر سدی تاثیر قابل توجهی دارد. اولین آبگیری بدنه سد های خاکی طبق استاندارد موضوعی تدریجی همراه با محدودیت های جدی در سرعت ترازافزایی است. در سد تاج امیر نیز با توجه به مسائلی نظیر سرعت مجاز افزایش تراز آب و رعایت محدودیت های استاندارد برای اولین آبگیری، حجم محدود مخزن، نوع دریچه ها و آمادگی سازه های جانبی مانند سرریز سد برای تخلیه ایمن سرریز موضوع ترازافزایی مخزن برنامه ریزی شده است .

حسن نژاد خاطر نشان کرد: چنانچه بارش های منطقه مشابه چند سال قبل با کم بارشی مواجه بود،  محاسبات مدل سازی، سرعت تراز افزایی مخزن را در حد متوسط و در موارد محدودی بالاتر از حد استاندارد نشان میداد، ولی با بوقوع پیوستن سال آبی خوب همراه با بارندگی های بیشتر نتیجه مدلسازی ترازافزایی مخزن نشان دهنده سرعت بالا و غیر استاندارد برای اولین آبگیری در سد طی ماه های اسفند و فروردین است. با توجه به اهمیت سد تاج امیر برای منطقه شمال لرستان و لزوم رعایت کلیه ضوابط فنی و معیار های آبگیری به منظور کنترل سرعت آبگیری و از طرف دیگر پرهیز از هر گونه بارگذاری نامتعارف در اولین آبگیری در راستای رعایت مسایل فنی و تخصصی از پر کردن ناگهانی مخزن با سیلاب های ناگهانی طی دو ماهه اسفند و فروردین پرهیز شده است و برنامه تراز افزایی مخزن به آخر فروردین ماه موکول گردیده است و برنامه آبگیری طوری تنظیم شده است تا ضمن احراز شرایط مطلوبتر بتوان به صورت ایمن حجم مناسبی از آب را از آوردهای با سرعت مناسبی ذخیره سازی نمود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان ابرازداشت: از آنجا که شبکه آب شرب و کشاورزی پایین دست سد هنوز اجرا نشده است، امکان استفاده از آب ذخیره شده فراهم نیست. در عین حال با ذخیره  سیلاب های اردیبهشت و خرداد ماه می توان آب مورد نیاز بخش عمده اراضی کشاورزی تحت پوشش را صرفا به صورت رها سازی در مسیر رودخانه تامین نمود. به عبارتی ضرورتی به آبگیری کامل سد تا زمان تکمیل شبکه آبرسانی نمی باشد.

داریوش حسن نژاد تاکید کرد: همانگونه که مردم و مسئولین محترم استان مستحضر میباشند، عملیات اجرایی سد تاج امیر در محدوده کارگاهی کماکان ادامه دارد و امکان تردد و استفاده مستقیم از سواحل و مناظرایجاد شده بنا بر لزوم رعایت ایمنی و حفاظت کارگاهی و جان و مال مردم تا تکمیل عملیات مجاز نمیباشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان بیان داشت: امید است با تکمیل سد تاج امیر که وابسته به تخصیص اعتبارات مکفی برای اجرای باقیمانده سد و سازه های جانبی و شبکه آبرسانی و آبیاری پایین دست میباشد، شرایطی برای این طرح مهم در استان فراهم گردد تا نه تنها استفاده آن برای ارتقای وضعیت کشاورزی و شرب پیش بینی شده به عنوان اهداف اولویت نخست طرح  فراهم گردد، بلکه برای سالهای آتی شرایط مساعدی برای ارتقای امور گردشگری در منطقه حاصل شود تا بلحاظ استفاده به عنوان تفرجگاه طبیعی نیزمورد برنامه ریزی قرارگیرد. 

کد خبر: 1358
  تاریخ خبر : 7 فروردین 1403
 روابط عمومی
 132
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 70
  • بیشترین بازدید همزمان : 323
  • بازدید امروز : 17,954
  • بازدید دیروز : 28,089
  • کل بازدید : 6,942,855
  • آخرین به روزرسانی : 8 اردیبهشت 1403 09:28:09
  • شناسه IP شما : 3.19.27.178

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : خرم آباد – میدان 22 بهمن – بلوار ولیعصر – بالاتر از تقاطع 60 متری – شرکت آب منطقه ای لرستان
  • کدپستی : 6814993437
  • تلفن : 06633224023
  • فاکس : 06633208060
  • پست الکترونیکی : lsrw[at]lsrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 06633206020