|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

برگزاری کارگاه آموزشی نقش دهیاران در مشارکت مصرف بهینه آب کشاورزی

کارگاه آموزشی نقش دهیاران در مصرف بهینه آب کشاورزی با هدف ترویج فرهنگ درست آبیاری روز یکشنبه مورخ 21 خرداد 1402 در شهرستان پلدختر برگزار شد

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای لرستان، اکبر مهری رییس اداره منابع آب پلدختردر این کارگاه  آموزشی اظهار داشت: اجرای سیستم های نوین آبیاری از اصولی ترین و مهم ترین روش ها برای مصرف بهینه آب می باشند که از مزایای آن کاهش روان آب در سطح خاک است و راندمان و بهره وری آب را در بخش کشاورزی افزایش می دهند.

 وی افزود: راندمان و بهره وری آب دربخش کشاورزی در روش های آبیاری سطحی 35 درصد است اما در روش آبیاری بارانی 70 درصد است و حتی در روش های آبیاری قطره ای هدر رفت آب کمتر از پنج درصد می باشد. رییس اداره منابع آب پلدختر گفت: متاسفانه بازده آبیاری در بخش کشاورزی در کشور حدود 40 درصد و به معنای استفاده از 100 لیتر آب است که با روش های قدیمی آبیاری مانند جویچه ای، کرتی  و نواری بیش از 60  لیتر آن هدر می رود و تنها 40 لیتر آن به مصرف  کشاورزی می رسد. بنابر این لازم است برای جلوگیری از هدرفت آب، کشاورزان به استقبال روش های نوین آبیاری بروند که بازده و راندمان مصرف آب در کشاورزی را افزایش دهند.

  مهری بر تغییر الگوی کشت تاکید کرد و یادآورشد: در شرایط خشکسالی و آیش گذاری الگوی کشت، گیاهان مقاومترمانند جو وگندم، آفتابگردان و سورگم هستند که باید جایگزین گیاهان آب بر مانند سیب زمینی، هندوانه، چغندرقند و پیاز شوند.

رییس اداره منابع آب پلدختر تصریح کرد: اراضی کشاورزی در شرایط خشکسالی درآیش گذاری باید به صورت شخم زده آماده برای کشت محصول برای سال آینده باشد، زیرادر اراضی شخم خورده به راحتی می توان با علف های هرز مبارزه کرد و همچنین آب باران و برف از طریق خلل و فرج به خوبی در زمین ذخیره می شوند.

 نمک های خاک در اراضی شخم خورده به سطح خاک نیامده و شور نمی شوند و همچنین در شرایط خشکسالی بهتر است به کشت گیاهانی مانند زعفران رو آورد که گیاهی اقتصادی است وتنها فصل پاییز، زمستان و اوایل بهار آبیاری اندکی می خواهد و در فصول گرم و خشک سال نیاز به آب ندارد.

 مهری یادآورشد: گیاهان مقاوم به خشکی مانند بادام و توت نیزمخصوص شرایط دمایی گرم و خشک ، چنانچه هنگام شروع رشد رویشی محصول  رطوبت کافی در خاک وجود داشته باشد ، دادن کود ازته مانند اوره باعث رشد و نمو زیاد گیاهان می شوند. 

 مصرف کودهای پتاسیم دار به ویژه سولفات پتاسیم باعث مقاوم شدن گیاهان  به کم آبی و تنش های خشکی می شود، مصرف کودهای فسفره در شرایط کم آبی طول دوره رشد و نمو گیاه را کم می کند

رییس اداره منابع آب پلدختر گفت: همچنین مصرف متعادل کودهای شیمیایی باید براساس نتایج آزمایش های خاک و توصیه های کارشناسان جهادکشاورزی در کشت و کار اصولی باشد که مقرون به صرفه است. افزون بر آن استفاده درست از کودهای دامی پوسیده در واقع باعث افزایش نگهداری آب در خاک شده و در شرایط خشکسالی به حفظ رطوبت در خاک کمک می کند.

برای کم کردن تبخیر از سطح آب  می توان از پخش مواد شیمیایی مایع  بر روی استخرهای آب استفاده کرد وهمچنین با استفاده از موم در سطح آب که با تابش آفتاب نرم می شود می توان از تبخیر آب جلوگیری کرد.

  وی تاکید کرد: اجرای شخم عمیق موجب ماندگاری آب در خاک شده و منجر به رطوبت خاک می شود ، اجرای آبیاری طشتکی باغات در مواقع خشکسالی راهکاری موثر برای مصرف آب کمتر می باشد.

 رییس اداره منابع آب پلدختر به مالچ پاشی باغات اشاره کرد و گفت : مالچ ها موادی از پودر ذغال و مواد نفتی مانند مازوت و پلاستیک  هستند که با قرارگرفتن در سطح خاک از تلف شدن رطوبت آن وتبخیر آب و رویش علف های هرز جلوگیری و موجب حفظ رطوبت در سطح آب می شوند.  ساده ترین و کم هزینه ترین روش برای پوشاندن سطح خاک ریختن علف های خشک شده درکف کرت ها است و هرس مناسب درختان نیز راهکار مفیدی در راستای حفظ رطوبت خاک است. علف های هرز 2 تا سه برابر گیاهان زراعی از رطوبت خاک استفاده می کنند که مبارزه با این میهمان ناخوانده به صورت زراعی مکانیکی و استفاده از علف کش ها از راهکارهای حفظ رطوبت خاک است.

کد خبر: 1250
  تاریخ خبر : 23 خرداد 1402
 روابط عمومی
 318
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 67
  • بیشترین بازدید همزمان : 323
  • بازدید امروز : 26,887
  • بازدید دیروز : 28,089
  • کل بازدید : 6,951,788
  • آخرین به روزرسانی : 8 اردیبهشت 1403 09:28:09
  • شناسه IP شما : 3.144.189.177

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : خرم آباد – میدان 22 بهمن – بلوار ولیعصر – بالاتر از تقاطع 60 متری – شرکت آب منطقه ای لرستان
  • کدپستی : 6814993437
  • تلفن : 06633224023
  • فاکس : 06633208060
  • پست الکترونیکی : lsrw[at]lsrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 06633206020