|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

شهدای شاخص سال 93

 

معرفی 3 شهید شاخص بسیج در سال 93

 

 

جانشین سازمان بسیج مستضعفین اعلام کرد: بانوی شهید فوزیه شیردل، روحانی اهل سنت مولوی مصطفی جنگی زهی و مسلمان امریکایی مالکوم لطیف شباز به عنوان سه شهید شاخص بسیج در سال 93 معرفی شده‌اند.

به گزارش فارس، سردار علی فضلی فرمانده قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج و جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین در نشست خبری که ظهر دیروز برگزار شد، اظهار داشت:‌راهیان نور بزرگترین عملیات فرهنگی کشور است. وی افزود: راهیان نور در طول سال اجرایی و عملیاتی است و از اول اردیبهشت هر سال تا پایان فروردین سال بعد دوره سالانه اردوهای راهیان نور به حساب می‌آید. فرمانده قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج در ادامه با بیان اینکه امسال چهارمین سال برگزاری اردوی راهیان نور دریایی شهدای خلیج فارس است، گفت: در مجموع هفت استان درگیر پذیرایی از کاروان راهیان نور هستند و امسال با آمادگی کامل در شرایط بهتر، قوی‌‌تر و با زیرساخت تقویت شده نسبت به سال‌های گذشته در خدمت کاروان‌های راهیان نور هستیم. فضلی افزود: در این مسیر دولت، مجلس، قوه قضائیه و نیروهای مسلح و بخش مردم‌نهاد به صورت یکدل و با هم‌افزایی این اقدام را انجام می‌دهند. وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: امروز در آستانه بزرگ‌ترین جشنواره مردمی ایران به عنوان یازدهمین جشنواره ره‌آورد سرزمین‌های نور هستیم که این جشنواره از 20 اسفند ماه و به مدت 10 شب در خوزستان و شهر خرمشهر برگزار می‌شود.

فرمانده قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج افزود: آغاز این جشنواره با بزرگ‌ترین رویداد ملت مصادف شده و آن روز ملی راهیان نور است که طی سال گذشته در شورای فرهنگ عمومی مصوب و 20 اسفند به عنوان روز ملی راهیان نور تعیین شد. فضلی با بیان اینکه این جشنواره در مجتمع بزرگ شهید باکری برگزار می‌شود، گفت: بزرگ‌ترین صحنه نمایش رزمی از سقوط خرمشهر تا فتح آن در این مجتمع و با ظرفیت 12 هزار نفر نمایش داده می‌شود. وی در ادامه با اشاره به اردوهای راهیان نور دانشجویان اظهار داشت: امسال و با برنامه‌ریزی صورت گرفته و موافقت آقای فرجی‌دانا وزیر علوم و همکاری نیروهای مسلح عزیمت دانشجویان آغاز شده و اکنون آنها در مناطق عملیاتی حضور دارند.

فرمانده قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج تصریح کرد: ‌همچنین امسال در روز ملی شهید، روز 22 اسفند با همکاری بنیاد شهید در سراسر کشور و به ویژه اردوهای راهیان نور برنامه‌های ویژه‌ای خواهیم داشت.

فضلی با اشاره به عملکرد اردوی راهیان نور دریایی خاطرنشان کرد: بخشی از راهیان نور دریایی به حضور متخصصین از اقشار مختلف مربوط می‌شود که در سال گذشته 143 هزار نفر از آنها در سه استان هرمزگان، بوشهر و خوزستان حضور داشته‌اند. وی با بیان اینکه هر سال ظرفیت راهیان نور دریایی افزایش می‌یابد، افزود: زائران راهیان نور دریایی شبی را در جزیره خارک اقامت دارند و همچنین بر روی عرشه شناورهای مقتدر نیروی دریایی سپاه در چهار منطقه دریایی، شاهد روایتگری رزمنده‌های ما در دوران دفاع مقدس هستند.

فرمانده قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج تأکید کرد: در آینده بسیار نزدیک بخشی از کاروان‌های راهیان نور را به جزایر دفاعی در خلیج فارس اعزام خواهیم کرد که فعلاً در حال برنامه‌ریزی آن هستیم.

فضلی با اشاره به ظرفیت اردوگاه‌های راهیان نور گفت: ظرفیت شب‌مانی در اردوگاه راهیان نور به 102 هزار و 400 نفر رسیده است، البته در ایام پیک تمام اردوگاه‌های ما پذیرای زائران هستند. وی در ادامه سخنانش در خصوص امنیت کاروان راهیان نور اظهار داشت: ایمنی همواره مورد تأکید و توجه ما بوده و هست و دستورالعمل‌های جامعی در خصوص اعزام همه اقشار پیش‌بینی شده است.

فرمانده قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج تأکید کرد: در دوره زمانی از اول اردیبهشت امسال تا الان هیچ تلفات یا ضایعه خاصی در اردوهای راهیان نور نداشته‌ایم.

فضلی در پاسخ به سؤالی در خصوص تاثیر کم کردن بودجه بسیج بر روی فعالیت‌های این سازمان و به خصوص اردوهای راهیان نور گفت: دولت محترم همه تلاش و همتش را برای پشتیبانی و تأمین اعتبار به کار برده، لیکن با کاهش برخی بخش‌های بودجه‌ای مواجه هستیم و امیدواریم در فرآیند پیش رو و همت دولت، این دغدغه به طور کامل و جامع مرتفع شود.

فضلی با بیان اینکه سال گذشته نظام مقدس جمهوری اسلامی 500 میلیارد تومان برای راهیان نور اختصاص داده بود، گفت: امروز ما اقتصاد مقاومتی را پیش رو داریم و تلاش می‌کنیم صرفه‌جویی کنیم و از طرفی درصد حضور بخش مردم نهاد را در این عرصه تقویت کرده‌ایم. از سوی دیگر با ابلاغی که وزیر کشور به استانداران و فرمانداران داشته و توانی که داریم هزینه‌های بخش فرهنگی را در این مسیر سوق خواهیم داد. وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در سال گذشته که اوج حضور در اردوهای راهیان نور بود 4 میلیون و 860 هزار نفر به مناطق عملیاتی اعزام شدند، گفت: 88 تا 90 درصد از این افراد کسانی بودند که برای بار اول به اردوهای راهیان نور آمده‌اند. فرمانده قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج ادامه داد: امسال 340 هزار نفر از دانش‌آموزان به اردوی راهیان نور اعزام شده‌اند که امیدواریم با تأمین اعتبار این رقم به یک میلیون نفر برسد.

فضلی ادامه داد: امسال با همت عزیزان در دانشگاه‌ها برای حضور 500 هزار دانشجو در مناطق عملیاتی برنامه‌ریزی کرده‌ایم و ظرفیت‌های زیرساختی بسیج و سپاه به خدمت گرفته شده است.

فوزیه شیردل شهیده‌ای از خطه کرمانشاه بود که در در روز بیست و پنجم مرداد 1358 در جریان حمله گروهک ‌ضدانقلاب دموکرات به بهداری پاوه و محاصره بهداری و در حالی که مشغول کمک به یاران شهید دکتر مصطفی چمران بود به شهادت رسید.

شهید مولوی جنگ زهی نیز از علمای با بصیرت اهل سنت در سیستان و بلوچستان بود که به خاطر حرکت‌های وحدت آفرینش در سال 1390 و پس از انجام فریضه نماز جمعه توسط گروه‌های تروریستی سلفی به شهادت رسید.

شهید مالکوم شباز نیز یک مسلمان امریکایی بود که توسط ایادی استکبار جهانی در کشور مکزیک به شهادت رسید.

شهیده "فوزیه شیردل" شهید شاخص سال 93 (ویژه دختران مهدوی)
 
 
 لاله خفته کرمانشاه و فرشته خونین بالی که در واقعه هلی‌کوپتر پاوه به شهادت رسید 

شهیده فوزیه شیردل در سال ۱۳۳۸ در شهر کرمانشاه در خانواده‌ای متدین و مومن به دنیا آمد. پس از طی دوران طفولیت در سن ۷ سالگی به مدرسه رفت و از آنجا که در خانواده‌ای مذهبی رشد یافته بود. به نمازخواندن و روزه گرفتن بسیار پایبند بود.   
  
دوران ابتدایی و راهنمایی را با موفقیت پشت سر گذاشت و پس از اخذ مدرک سیکل وارد بهداری شد. پس از گذشت ۳ سال از خدمت در بهداری کرمانشاه و کسب تجربیات فراوان به پاوه منتقل شد و در بیمارستان آنجا به عنوان بهیار مشغول به خدمت شد.   
  
در سال ۱۳۵۷ همزمان با اوج گیری مبارزات علیه رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی، به خاطر حمایت از انقلاب و امام خمینی (ره) بار‌ها با رئیس بیمارستان درگیر شده بود.   
  
در همین زمینه یکی از دوستان و همکارانش دوستش نقل می‌کند: «فوزیه در بیمارستان با صدای بلند اعلام می‌کرد که من پیرو خط امام هستم؛ آن زمان، همه از ناجوانمردی و حمله‌های وحشیانه دمکرات‌ها و ضد انقلاب می‌ترسیدند ولی فوزیه دل شیر داشت». خیلی به امام خمینی (ره) علاقه داشت. عکس ایشان را بر روی دیوار اتاقش نصب کرده بود.   
  
دیگران می‌گفتند: «فوزیه! اگر ضد انقلاب‌ها پی ببرند که عکس امام را به دیوار اتاقت زده‌ای حساب همه‌مان را می‌رسند.» می‌خندید و می‌گفت: «ضد انقلاب هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.»   
  
سرانجام وی در روز بیست و پنجم مرداد ۱۳۵۸ در جریان حمله گروهک ضد انقلاب دمکرات به بهداری پاوه و محاصره بهداری و در حالی که مشغول کمک به یاران شهید دکتر مصطفی چمران در راهنمایی هلی‌کوپتر برای فرود در بهداری پاوه بود، مورد اصابت گلوله ناجوانمردانه دمکرات‌ها قرار گرفت و پس از گذشت ۱۶ ساعت و خونریزی فراوان به درجه رفیع شهادت نائل گشت و در گلزار شهدای باغ فردوس استان کرمانشاه آرام گرفت.   
  
خاطراتی از زبان خواهر 
  
در اتاقش عکسی از حضرت امام خمینی(ره) را قاب شده به دیوار آویزان کرده بود، خیلی‌ها به او می‌گفتند اگر رئیس بیمارستان عکس را ببیند، برخورد بدی را با او خواهد کرد، اما او عکس را پایین نیاورده بود. یک روز رئیس بیمارستان _دکتر عارفی_ که بعد‌ها به خارج از کشور متواری شد برای سرکشی به اتاق‌ها آمد و متوجه قاب عکس امام بر روی دیوار اتاق فوزیه شد و با عصبانیت دستور داد که عکس را از روی دیوار بردارد، اما فوزیه گفته بود: اتاق متعلق به من است و هر عکسی را که بخواهم در آن آویزان می‌کنم. رئیس بیمارستان هم فوزیه را تهدید به کسر یک ماه از حقوقش کرده بود. اما فوزیه حرفش یک کلام بود: اگر اخراج هم بشوم عکس را از روی دیوار پایین نمی‌آورم.   
  
وقتی هم که مدرسه می‌رفت چند بار به خاطر حجاب اسلامی‌اش از طرف مدیر مدرسه تنبیه و توبیخ شده بود، اما خم به ابرو نمی‌آورد. هیچ وقت زیر بار حرف زور نمی‌رفت و در اکثر راهپیمایی‌ها هم با حجاب اسلامی پا به پای مردان و زنان دیگر شرکت می‌کرد.   
  
شیردل در کلام شهید چمران 
  
منظره‌ای داشت این خانه پاسداران چه دردناک! چه قدر شلوغ و پر سر و صدا! گویی صحرای محشر است! نیروهای مسلح و غیر مسلح در پشت در به انتظار کمک آثار غم و درد بر همه چهره‌ها سایه افکنده بود، در دختر پرستاری که پهلویش هدف گلوله دشمن قرار گرفته و خون لباس سفیدش را گلگلون کرده بود، از در بیرون از بدنش خون رفته بود که صورتش سفید و بی‌جان بود، پاسداران جوان به شدت متاثر بودند. این پرستار ۱۶ ساله مجروح شده بود، به شدت از پهلویش خون می‌رفت نه پزشکی نه دارویی... این فرشته بی‌گناه ساعاتی بعد در میان شیون و ضجه زدن‌ها جان به جان آفرین تسلیم کرد. هلی کوپ‌تر ساعت ۴ بعدازظهر در محل معین بر زمین نشست. رگبار گلوله دشمن از هر طرف باریدن گرفت و ما به سرعت مشغول تخلیه آب و نان و خرما و مهمات مختلفی شدیم که تیمسار فلاحی برای ما فرستاده بود.   
  
از طرف دیگر عده‌ای نیز کشته‌ها و مجروحین را از داخل بهداری حمل کرده و سوار هلی کوپ‌تر می‌نمودند. هرکس هرکاری می‌کرد، عده‌ای به تیراندازی دشمن پاسخ می‌گفتند و عده‌ای مجروحین و شهدا از جمله شهیده فوزیه شیردل را سوار هلی کوپتر می‌کردند. همه چیز آماده شد و هلی کوپتر صعود کرد، اما از روی اضطراب رگبار گلوله‌ها خلبان که می‌خواست هرچه زود‌تر اوج بگیرد، کنترل خود را از دست داد و پروانه هلی کوپتر با تپه جنوبی تصادف کرد و شکست و تعادل خود را از دست داد.   
  
درست در کنار انبار مهمات و مواد انفجاری که تازه تخلیه شده بود، محصور شد. پره‌های شکسته شده همچنان با دیوار عمارت بهداری اصابت می‌کردند و کابین خلبان متلاشی شده بود و جسد نیمه جان دو خلبان آن به بیرون آویزان شده بود.   
  
مجروحین داخل هلی کوپتر همه شهید شده بودند و از همه غم انگیز‌تر جسد‌‌ همان دختر پرستاری (شهید فوزیه شیردل) بود که گلوله پهلویش را شکافته و بعد از ۱۶ ساعت خونریزی بدرود حیات گفته بود. پایش در داخل هلی کوپتر و بدنش با روپوش سفید خونین از هلی‌کوپتر آویزان شده بود و دست‌های آویزانش بر روی خاک کشیده می‌شد.

خاطره‌ای دیگر  
  
خواب امام(ره) را دیده بود. می‌گفت: آقا همون دستش که انگشتر داره را به سر من می‌کشیدند و می‌خندیدند. مادر، من آقا را از همه بیشتر دوست دارم. حاضرم جانم را فداش کنم. دلم می‌خواهد همه عمرم را بدهم، همه این ۲۰ سال عمرم را بدهم و یک دقیقه به عمر امام اضافه بشه. هربار توی بیمارستان باشیم و آقا سخنرانی کنند از تلویزیون می‌بینم و گریه‌ام می‌گیره. مستخدم بیمارستان می‌گه: «تو مهربونی و دلت پاکه، یقیناً شهید می‌شی!»   به نقل از کتاب راز یاس‌های کبود

گفتنی است صحنه‌هایی از واقعه پاوه در سال 1358 و شهادت این پرستار انقلابی در فیلم "چ" ساخته "ابراهیم حاتمی‌کیا" به نمایش درآمده است.

 شهید شاخص سال کارمندی

شهید محمدرضا قلیوند

 

          

پس از پیروزی انقلاب به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و پس از زمان بسیار کوتاهی به سمت فرماندهی سپاه پاسداران برگزیده شد، و مدتی بعد در آزمون تربیت معلم شرکت و قبول گردید و وارد تحصیل شد و پس از اتمام تحصیلات در آموزش و پرورش مشغول بکار گردید و هنگام شروع جنگ تحمیلی با وجود آنکه مسئولیت های متعددی به وی پیشنهاد می شد هیچیک را نپذیرفت و در قسمت پشتیبانی جنگ آموزش و پرورش مشغول بکار شد.

 
تاریخ آخرین بروزرسانی 1398/01/22

 تاریخ ثبت : 11 اسفند 1393
  آخرین به روزرسانی : 25 فروردین 1399
 
 7994
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 34
  • بیشترین بازدید همزمان : 323
  • بازدید امروز : 6,361
  • بازدید دیروز : 14,205
  • کل بازدید : 6,125,175
  • آخرین به روزرسانی : 28 اسفند 1402 09:39:32
  • شناسه IP شما : 34.230.66.177

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : خرم آباد – میدان 22 بهمن – بلوار ولیعصر – بالاتر از تقاطع 60 متری – شرکت آب منطقه ای لرستان
  • کدپستی : 6814993437
  • تلفن : 06633224023
  • فاکس : 06633208060
  • پست الکترونیکی : lsrw[at]lsrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 06633206020