|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

بازدید استاندار لرستان از سد معشوره

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در بازدیدی که استاندار لرستان از سد معشوره داشت بابیان اینکه ۱۰۰ درصد مساحت لرستان در دو حوزه آبریز قرار دارد اظهار داشت: حدود ۶۰ درصد از مساحت لرستان در حوزه کرخه که شامل شهرستان‌های الشتر، نورآباد، کوهدشت، پلدختر، دوره چگنی و رومشکان قرار دارد و ۴۰ درصد از مساحت استان نیز در بروجرد، دورود، ازنا و الیگودرز در حوزه دز قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای لرستان ، در بازدید ی که سید موسی خادمی استاندار لرستان به همراه جمعی دیگر از مسئولین استانی و شهرستانی  از سد معشوره  داشتند ، مدیرعامل آب منطقه ای با اشاره به قرار گرفتن سد معشوره در حوزه کرخه  افزود :  در این منطقه دو رودخانه «کشکان» و «چم زکریا» قرار دارند.

رضا میرزایی بابیان اینکه حوزه آبریز کرخه چند سرشاخه مهم دارد گفت: یکی از این سرشاخه‌ها سیمره بوده که تقریباً هفت استان کشور در آن سهم دارند و دیگری «کشکان» بوده که ۱۰۰ درصد مساحت آن در استان لرستان قرار دارد.

مدیرعامل آب منطقه ای لرستان  با بیان اینکه مساحت حوزه آبریز «کشکان» ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار است گفت:  حوزه آبریز سد معشوره در این منطقه سه هزار کیلومترمربع است و آورد کل رودخانه کشکان در ایستگاه هیدرومتری کشکان - پلدختر سالانه بر اساس آمار بلندمدت یک میلیارد و ۶۳۶ میلیون مترمکعب است.

وی با اشاره به آورد سالانه رودخانه کشکان در منطقه سد معشوره سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب است گفت: از مجموع یک میلیارد و ۶۳۶ میلیون مترمکعب حدود یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب به آن‌طرف سد می‌رود که ما در رابطه با آن بحث و کاری نداریم.

رضا میرزایی بابیان اینکه سد بر اساس سیلاب طراحی می‌شود گفت: مشخصات این سد که قبلاً ۶۰۰ میلیون مترمکعب حجم ذخیره آن، ارتفاع آن ۱۱۴ متر، طول تاج آن ۳۵۰ متر بوده که در حال حاضر با برنامه جدید و تغییر ابعاد آن ارتفاع سد از ۱۱۴ متر به ۷۳ متر، طول تاج سد از ۳۵۰ متر به ۲۲۰ متر و حجم مفید سد نیز از ۶۰۰ میلیون مترمکعب به ۴۳ میلیون مترمکعب کاهش می‌یابد

میرزایی بابیان اینکه طراحی سد به شرکت «آب نیرو» وزارت نیرو محول شده است گفت: تخصیصی که برای سد درگذشته در نظر گرفته‌شده بود ۲۷۱ میلیون مترمکعب آب برای شهرستان کوهدشت، ۲۵۰ میلیون مترمکعب برای آبیاری ۳۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی کوهدشت، ۱۵ میلیون مترمکعب برای شرب و شش میلیون مترمکعب نیز برای صنعت بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر با اهداف جدید حدود ۵۰ میلیون مترمکعب تخصیص آب در قالب این سد در نظر گرفته‌شده که از این میزان ۲۷ میلیون مترمکعب برای کشاورزی، ۱۵ میلیون مترمکعب برای شرب و مابقی آن نیز برای صنعت است.

وی با تأکید بر اینکه در این رابطه باید تخصیص آب سد مورد پیگیری قرار گیرد گفت: همچنین در گزارشی که اعلام کرده‌اند برای کاهش اثرات منفی حقابه پایین‌دست تنها در سه ماه زمستان آب برداشت شود و این در حالی است که در سه‌ماهه زمستان کوهدشت نیاز آبی نیاز ندارد .

فرخ نیک‌روز مدیر پروژه سد معشوره نیز در سخنانی بابیان اینکه از سال ۹۰ پیگیر این پروژه هستیم گفت: کارهای زیرساخت اولیه، تجهیز کارگاه، ۲۳ کیلومتر راه دسترسی به محل سایت، شش کیلومتر نیز جاده جایگزین، حدود سه هزار متر زیربنای تجهیز کارگاه و حفاری تونل انحراف این سد عملیاتی شده است

وی بابیان اینکه بحث تخصیص آب این سد باقی ماند است گفت: قبلاً تخصیص تا ۱۳۵ میلیون مترمکعب آب برای سد پذیرفته‌شده بود چراکه به لحاظ منابع آبی شهرستان‌های اطراف در مضیقه هستند.

مدیر پروژه سد معشوقه بابیان اینکه پیش‌بینی این ۱۳۵ میلیون مترمکعب آب برای سد به دلیل  کمبود منابع آبی در این منطقه است ادامه داد: اگر تخصیص آب این سد خیلی کم باشد، فایده‌ای ندارد و این حجم آب مستحق است که برای مردم این منطقه و شهرستان‌های اطراف در نظر گرفته شود.

وی بابیان اینکه قرارداد این پروژه با شرکت توسعه منابع آب نیرو است و کارفرمای پروژه است گفت: میزان قرارداد ۶۰ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌های اولیه، راه‌های دسترسی، تونل انحراف بوده است.

مدیر پروژه سد معشوره بابیان اینکه این سد، طرح بزرگی بوده و مطالعات آن انجام‌شده است.

سید موسی خادمی استاندار لرستان نیز در این رابطه بابیان اینکه سد معشوره یک پروژه مهم در لرستان محسوب می‌شود اظهار داشت: این سد در مقطعی در استان شروع‌شده و بعدها به دلایل مختلفی متوقف‌شده است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر این پروژه موضوعات مهمی ازجمله بحث تخصیص آب، نحوه انتقال و تخصیص آب بین شهرستان‌های مسیر در این پروژه وجود دارد گفت: بخش عمده‌ای از این موضوعات داخلی و قابل‌حل است اما موضوع اصلی ما این بوده که بتوانیم تخصیص آب مناسب برای سد و همچنین تأمین منابع برای پروژه داشته باشیم.

استاندار لرستان بابیان اینکه با شرایطی که وجود دارد باید پیگیری لازم را برای پروژه داشته باشیم گفت: این امر نیازمند مذاکره با مجموعه وزارت نیرو و همچنین قرارگاه خاتم به‌عنوان پیمانکار پروژه است و تصمیم‌گیری نهایی در رابطه با سد نیازمند بررسی و مذاکرات بیشتر است.گ

 

کد خبر: 363
  تاریخ خبر : 15 آبان 1396
 روابط عمومی
 1943
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 37
  • بیشترین بازدید همزمان : 323
  • بازدید امروز : 13,905
  • بازدید دیروز : 23,960
  • کل بازدید : 6,767,863
  • آخرین به روزرسانی : 26 فروردین 1403 10:39:58
  • شناسه IP شما : 3.141.35.60

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : خرم آباد – میدان 22 بهمن – بلوار ولیعصر – بالاتر از تقاطع 60 متری – شرکت آب منطقه ای لرستان
  • کدپستی : 6814993437
  • تلفن : 06633224023
  • فاکس : 06633208060
  • پست الکترونیکی : lsrw[at]lsrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 06633206020