|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در جلسه بررسی مشکلات مردم روستای کمندان مطرح شد

پیشرفت 76 درصدی سد کمندان ازنا

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان از پیشرفت فیزیکی 76 درصدی در سد کمندان شهرستان ازنا خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای لرستان، مهندس علی امید سیفی در جریان بازدید استاندار از روند اجرای سد کمندان شهرستان ازنا و رفع مشکلات اهالی اظهار داشت: عملیات ساخت سد کمندان سال 1383 با هدف تامین آب آشامیدنی ازنا و الیگودرز به 18 میلیون مترمکعب و آبی کردن هفت هزار و 200 هکتار اراضی کشاورزی آغاز شده است.

وی تصریح کرد: چهار هزار و 500 هکتار شبکه آبرسانی در مرحله یک , دو انجام شده است و مراحل سه و چهار آن توسط جهاد کشاورزی انجام می شود.

وی با بیان اینکه 30 درصد باقی مانده از روستا نیز در حریم کیفی سد قرار می گیرد، گفت: حجم دریاچه سد کمندان 82 میلیون مترمکعب و حجم تنظیم آب سد کمندان 72 میلیون مترمکعب است.

سیفی افزود: مطالبات روستاییان ساکن در اطراف سد کمندان ازنا 250 میلیارد ریال برآورد شده که تاکنون اعتباری برای پرداخت این میزان، اختصاص نیافته است.

با اجرای سد کمندان بیش از 70 درصد روستای محل احداث این سد زیر آب می رود.

وی اظهار کرد: بنا بر اعلام اهالی محل 200 خانوار در اطراف سد ساکن هستند اما این تعداد بر اساس برآورد این شرکت، 150 خانوار است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان افزود: پیشنهاد شرکت آب منطقه ای جابجایی روستا به حدود 2 کیلومتری پایین دست سد بود که مورد قبول واقع نشد چراکه روستاییان خواستار اسکان در بالادست سد هستند.

وی گفت: با توجه به تامین آب آشامیدنی ازنا و الیگودرز از سد کمندان، استقرار روستا در بالادست موجب آلودگی آب سد می شود لذا این کار به هیچ وجه امکانپذیر نیست.

استاندار لرستان نیز گفت: مردم روستای کمندان از توابع ازنا مردمی فقیر هستند که شرایط اجرایی سد کمندان موجب مهاجرت آنها از منطقه شده است.

وی افزود: نتیجه گیری برای اجرای هر طرحی به ویژه در خصوص کمندان باید همزمان با رضایت مردم باشد تا مشکلی در روند اجرای طرح ایجاد نشود.

بازوند گفت: متاسفانه مشاوران در تصمیم ها به مسائل اجتماعی نگاه نمی کنند در حالیکه طرح ها برای مردم اجرا می شود و نظر آنها مهم است.

وی با اشاره به ممنوعیت وزارت نیرو برای جابجایی روستا به بالا دست سد کمندان اظهار کرد: اگر واقعا در کشور هیچ روستایی بالا دست سد نیست ما تبعیت می کنیم ولی تملک روستا به راحتی امکان پذیر نیست.

وی افزود: اگر مردم روستای کمندان فاصله 650 متری را رعایت می کنند، می توان روستا را در این فاصله احداث کرد.

استاندار لرستان داشتن پیوست فرهنگی اجتماعی را لازمه طرح های عمرانی دانست و گفت: اجرای طرح ها بدون اهمیت به مسایل اجتماعی موجب بروز مشکلات برای مردم می شود.

وی بیان کرد: همه کارهای کشور را نباید به عنوان بنگاه اقتصادی نگاه کرد و مهندسان مشاور باید ملاحظات اجتماعی را در نظر داشته باشند.

بازوند افزود: مشاوران نباید در اجرای طرح های عمرانی نقش مردم را نادیده بگیرند بلکه باید با توجه به اثرگذاری حضور مردم آنان را در طرح ها مشارکت دهند.

استاندار لرستان دفاع از حقوق مردم استان را وظیفه خود دانست و گفت: قول می دهم مشکلات 10ساله اهالی روستای کمندان را در مدت 45 روز برطرف کنم.

وی خواسته های اهالی روستای کمندان ازنا را منطقی دانست و افزود: هریک از دستگاه های اجرایی وظیفه ای دارند و متولی حل مسایل و مشکلات مردم برعهده استانداری است و استاندار باید در صورت بروز مشکل پاسخگو باشد.

بازوند تهیه مستندات از سوی شرکت آب منطقه ای را برای برنامه ریزی و حل مشکلات روستای کمندان ضروری خواند و اظهار کرد: ظرف 10 روز آینده نخستین جلسه با وزارت نیرو برای بررسی مشکلات اهالی روستا برگزار می شود.

وی با تاکید بر جلوگیری از مهاجرت مردم روستای کمندان افزود: اگر تصمیمات موجب کوچ و حاشیه نشینی مردم شود بیکاری، بذهکاری اجتماعی و شغل های کاذب ایجاد می شوند.

استاندار لرستان حاشیه نشینی را نتیجه تصمیم گیری های نادرست دانست و گفت: منابع مالی و نقدینگی مساله مهم در تصمیم گیری ها است لذا امیدواریم نمایندگان وزارت نیرو این واقعیت ها را برای رفع مشکل مردم منطقه به وزارتخانه ابلاغ کنند.

نمایندگان وزارت نیرو نیز در این بازدید نسبت به مسایل بهداشتی و فنی در تامین آب آشامیدنی منطقه اظهار نظر کردند.

تامین آب آشامیدنی ازنا و الیگودرز به میزان 18 میلیون متر مکعب در سال و کنترل سیلاب ها از اهداف احداث سد کمندان ازنا است.

 

کد خبر: 255
  تاریخ خبر : 29 آبان 1395
 روابط عمومی
 2136
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 60
  • بیشترین بازدید همزمان : 323
  • بازدید امروز : 15,966
  • بازدید دیروز : 7,580
  • کل بازدید : 6,886,635
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 14:17:25
  • شناسه IP شما : 13.59.218.147

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : خرم آباد – میدان 22 بهمن – بلوار ولیعصر – بالاتر از تقاطع 60 متری – شرکت آب منطقه ای لرستان
  • کدپستی : 6814993437
  • تلفن : 06633224023
  • فاکس : 06633208060
  • پست الکترونیکی : lsrw[at]lsrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 06633206020